יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של פרופסור נאמן

יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של ד"ר נאמן

פתח שופכה צר: "כשהילד שלי משתין כמו ממטרה"

3%-10% מהילדים שעברו ברית מילה סובלים מפתח שופכה צר הגורם לכאבים ולצורך לתת שתן לעיתים תכופות. כל מה שצריך לדעת על היצרות פתח השופכה ועל ניתוח ההרחבה הפשוט.

האם הילד שלך סובל בכל פעם שהוא מבקר בשירותים? האם שמתם לב שזרם השתן שלו אינו תקין? האם הוא סובל מכאבים בזמן שהוא מטיל שתן או סתם מתקשה להתאפק? ייתכן מאוד שהמקור לכל הבעיות האלה הוא פתח צר בשופכה.

היצרות פתח השופכה (Meatal stenosis) היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר שבהן נתקל אורולוג ילדים במרפאה. במקרים רבים הבעיה מאובחנת כבר בבדיקה שגרתית. תיקון פתח השופכה נעשה בניתוח.

מהו פתח שופכה צר?
על פי מחקרים שונים, פתח שופכה תקין בילדים עד גיל שנה הוא בקוטר 1.6 מילימטרים, ובין הגילאים שנה עד שש הוא בקוטר 2.6 מילימטרים.

כאשר הפתח בקצה הפין צר מהמידות אילו, זרם השתן יוצא בלחץ גבוה מהרגיל וגורם לבעיות שונות: בחלק מהמקרים זרם השתן נוטה כלפי מעלה, לעיתים זרם השתן מפוצל ולעיתים אפילו גורם לכאב או לצריבה.

איך אפשר לדעת אם פתח השופכה של הילד שלי צר?
מובן שההורים אינם יכולים למדוד את קוטר פתח השופכה של ילדיהם, אך הם בהחלט יכולים לשים לב להתנהגות הילדים בעת מתן שתן ולסימנים לבעיה. כדאי לשים לב לאופן שבו יוצא זרם השתן, שכן הוא יכול להעיד על הפרעות בהטלת השתן בעתיד.

במרבית המקרים ההורים שמים לב לבעיה בזרם השתן לאחר שהילד שלהם נגמל מחיתולים – בגיל שנתיים עד שלוש. לפתע הם שמים לב שזרם השתן נוטה כלפי מעלה, מפוצל או מרטיב את האסלה. לעיתים הילדים האלה יטילו שתן רק בישיבה או באמבטיה כדי לא להרטיב את מושב האסלה, את הרצפה ואפילו את הקירות. הורים רבים מתלוננים ש"הילד משתין כמו ממטרה ומרטיב את כל חדר השירותים".

במצבים מתקדמים יותר ייתכנו דחיפות ותכיפות יתר במתן השתן ואפילו הרטבה במשך היום. "הילד לא מספיק להגיע לשירותים ובורח לו שתן בתחתונים", אומרים לא אחת הורים מתוסכלים.

גם ילדים קטנים יותר סובלים מהיצרות פתח שופכה, אך את המקרים האלה מאבחנים לרוב אחות או רופא שחושדים כי פתח הפין צר מדי ולא ההורים. עם זאת, מראה פתח הפין בלבד לא תמיד מעיד על כך שזרם השתן אינו תקין, וקיימת חשיבות רבה לחוות הדעת של ההורים.

האם ברית מילה גורמת להיצרות פתח שופכה?
פתח פין מוצר אומנם קיים כמעט רק בילדים נימולים, אך הבעיה לא נגרמת עקב הטכניקה שבה עושה המוהל את הברית ואינה נחשבת לסיבוך של פעולת ברית המילה.

לא ברור לחלוטין מהן הסיבות להיצרות פתח השופכה, אולם ידוע שהתופעה הזאת נפוצה יותר בקרב ילדים שעברו ברית מילה. הבעיה הזאת מופיעה אצל 10%-3% מהבנים שנימולו, אך רק חלק מהילדים האלה יזדקקו לניתוח.

במשך הזמן הועלו שתי תיאוריות עיקריות הקושרות בין ברית מילה להיצרות פתח השופכה. אף אחת מהתיאוריות האלה לא הוכחה באופן חד־משמעי:

• ההיצרות נגרמת עקב חיכוך מתמיד בין קצה הפין לחיתול הרטוב בשתן.

• הספקת הדם לקצה הפין נפגעה במידה מסוימת לאחר ברית המילה, ולכן נגרמה היצרות (התיאוריה הזאת פחות מקובלת).

כיום ישנם גופים רבים המביעים התנגדות לעריכת ברית מילה, ובמקרים רבים הם משתמשים בנתונים האלה כדי להצדיק את עמדתם.

מלבד היצרות ראשונית הנגרמת בעקבות ברית המילה קיימות סיבות נוספות להיצרות: ניתוחים שונים בפין, טראומה לפין, נוכחות של קתטר בפין לפרק זמן משמעותי ומחלה של עור הפין בשם Balanitis Xerotica Obliterans (או בקיצור BXO).

איך מאבחנים היצרות בפתח השופכה?
ברוב המקרים האבחנה נקבעת לפי תלונות הילד, בדיקה של פתח הפין והתבוננות בילד בזמן שהוא מטיל שתן. במקרים שבהם התסמינים אינם אופייניים (פתח הפין לא נראה מוצר אך ישנן תלונות משמעותיות או מקרים שבהם יש הפרעות כמו עצירת שתן או בריחת שתן) יש צורך בבדיקות נוספות, ובהן בדיקת שתן ובדיקות הדמיה של מערכת השתן.

האם הניתוח לתיקון היצרות בפתח השופכה הוא מסובך?
מדובר בניתוח פשוט וקל לביצוע, והילדים מחלימים ממנו מהר מאוד, כמעט ללא תופעות לוואי או תלונות. לעיתים הילדים מתלוננים על צריבה מסוימת בהטלת השתן ולעיתים ייתכנו כמה טיפות דם לאחר הפעולה.

בניתוח עצמו עושים חתך קטן באורך שלושה עד ארבעה מילימטרים כדי להרחיב את פתח השופכה. הפעולה נעשית בדרך כלל בחדר ניתוח בטשטוש באמצעות גז צחוק, בדומה לטיפול שיניים. שם הניתוח הוא Meatotomy (מיאטוטומי).

האם נדרש טיפול נוסף לאחר הניתוח?
קיימת חשיבות רבה לטיפול לאחר הניתוח. יש הממליצים לעשות פיסוק של הפתח פעמיים ביום במשך שבועיים לאחר הניתוח ולמרוח משחה אנטיביוטית. יש הממליצים על החדרת קצה של שפופרת משחה אנטיביוטית כדי להרחיב את הפתח. טיפול נכון לאחר הניתוח מבטיח שיעורי הצלחה גבוהים של כ־95%.

ד"ר עמוס נאמן הוא מומחה באורולוגיה ובאורולוגיית ילדים ומשמש רופא בכיר במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי מאיר, מקבוצת כללית.

קישור למאמר באתר ״כללית״ >>

פרופסור עמוס נאמן
פרופסור עמוס נאמן

פרופסור עמוס נאמן מומחה באורולוגיה ומנהל יחידת אורולוגית ילדים בבית חולים אסף הרופא.

דילוג לתוכן